Superlijst vervolgt onderzoek naar gezondheid bij supermarkten
16 mei 2024
Vandaag start Questionmark het onderzoek ‘Superlijst Gezondheid’. Hierin vergelijkt de onafhankelijke denktank voor de derde keer hoe Aldi, Albert Heijn, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en PLUS hun klanten helpen gezond te eten. Questionmark werkt hiervoor samen met Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) en krijgt steun van de Noaber Foundation. Het rapport met de ranglijst verschijnt in november dit jaar.
Bijdrage aan gezondheid over de tijd inzichtelijk
Superlijst toonde in de voorgaande edities aan dat promoties van supermarkten voor ruim 80% bestaan uit ongezonde producten. Dat terwijl 70% van wat Nederlanders eten en drinken uit de supermarkt komt. Ekoplaza en Lidl eindigden in Superlijst Gezondheid 2022 als voorlopers, gevolgd door Dirk in de middenmoot en Aldi, Jumbo, Coop, Albert Heijn en PLUS als achterlopers. Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: “Komende Superlijst zal laten zien welke ontwikkeling de supermarkten doormaken. Grote vraag is: hebben de supermarkten nu eindelijk een substantiële verbetering ingezet om met hun beleid, assortimenten, promoties en winkelinrichting hun klanten te helpen kiezen voor meer gezond en minder ongezond?”
Doelstellingen Nationaal Preventieakkoord nog buiten bereik
Supermarkten hebben in 2018 in het Nationaal Preventieakkoord (NPA) afgesproken zich in te zetten om gezond leven te stimuleren. Onderzoek van RIVM liet zien dat supermarkten nog onvoldoende bijdragen aan de doelstellingen van het akkoord. Ondertussen lijdt de helft van de volwassen Nederlanders overgewicht. Het schokkende en meest recente nieuws dat het RIVM onlangs bracht, is dat dit percentage blijft groeien. Vandaag debatteert de Tweede Kamer met demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen over leefstijlpreventie.
Laatste kans
Ook heeft inmiddels 1 op de 8 kinderen overgewicht. Supermarkten zijn de belangrijkste leveranciers van levensmiddelen, ook voor jongeren. Niet alleen vanwege de dagelijkse boodschappen die hun ouders doen. Onderzoek van RIVM laat zien dat scholieren ook tijdens tussenuren en pauzes zelf ongezond eten en drinken halen bij supermarkten als hartige snacks, snoep, koek en/of frisdrank met suiker.
Diena Halbertsma, voorzitter van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie: “We zijn benieuwd of uit deze editie van Superlijst naar voren komt dat de supermarkten zich na zes jaar eindelijk aan de afspraken houden die in het NPA zijn vastgelegd. Wat ons betreft is dit de laatste kans voor de branche om op eigen initiatief stappen te maken. Mocht uit het onderzoek blijken dat er nog steeds geen of onvoldoende maatregelen zijn getroffen, dan zien wij dat als een extra reden om een gezonder aanbod en een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten af te dwingen via wetgeving.”
Onderzoeksmethode
Superlijst Gezondheid vergelijkt wat zeven Nederlandse supermarkten doen om gezond voedsel de makkelijke keuze te maken. Dit onderzoek vergelijkt de supermarkten die ruim 80 procent van de markt vertegenwoordigen: Albert Heijn, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en PLUS. Superlijst Gezondheid is een initiatief van denktank Questionmark ondersteund door de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie en mede gefinancierd
door de Noaber Foundation. Dataverzameling loopt van 15 mei tot en met 8 juli. Questionmark publiceert het rapport met de ranglijst in november 2024.
Over Questionmark
Stichting Questionmark is een onafhankelijke denktank die sleutelfiguren in het voedselsysteem informeert en motiveert bij te dragen aan een gezond en duurzaam voedselsysteem.
Over AVGG
In de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) werken het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting samen met UNICEF Nederland, de gemeente Amsterdam en JOGG aan een gezondere voedselomgeving, vooral voor kinderen. Zij doen dat binnen het programma de Gezonde Generatie, een unieke samenwerking van 22 gezondheidsfondsen met als missie dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is. Voor meer informatie: gezondegeneratie.nl.
Ander nieuws
Page toiletpapier en de Maag Lever Darm Stichting kondigen tweejarige samenwerking aan
Page, het toiletpapiermerk van Kimberly-Clark, en de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) zijn trots om een tweejarige samenwerking aan te kondigen.3 december 2024
Stevige aanpak nodig voor gezondere supermarkten
Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks beloftes. Dit blijkt uit het nieuwste onderzoek van Superlijst Gezondheid, een initiatief van denktank Questionmark in samenwerking met de gezondheidsfondsen Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting.26 november 2024
Een nieuwe naam! De Maag Lever Darm Stichting wordt het MDL Fonds
We hebben nieuws: per januari 2025 wordt onze nieuwe naam het MDL Fonds. ‘MDL’ staat voor maag, darm en lever. Dit sluit beter aan bij de naam en het werk van de MDL-artsen. En dat is vaak de plek waar patiënten voor het eerst in aanraking komen met MDL-ziekten. Onze nieuwe naam is korter en […]25 november 2024